Organizational Alignment
Samenhang als sleutel tot duurzame groei
Organizational alignment draait om de afstemming tussen strategie, cultuur, structuur, processen en mensen binnen een organisatie. Wanneer deze elementen met elkaar in lijn zijn én verbonden zijn met een helder doel, ontstaat focus, betrokkenheid en veerkracht. Drie modellen helpen bij het analyseren en vormgeven van deze samenhang: het McKinsey 7S-model, Simon Sinek’s Golden Circle en de Triple Bottom Line.
Het McKinsey 7S-model. Het 7S-model werd in de jaren ’70 ontwikkeld door McKinsey-consultants Tom Peters en Robert Waterman. Het model onderscheidt zeven elementen die samen de werking van een organisatie bepalen: Strategy (het plan voor concurrentievoordeel), Structure (de hiërarchie en taakverdeling),
Systems (de operationele processen), Style (leiderschapsstijl en managementbenadering), Staff (medewerkers en talenten), Skills (aanwezige competenties en expertise) en centraal in het model staan Shared Values (de gedeelde kernwaarden en bedrijfscultuur). De kracht van het model ligt in de onderlinge afhankelijkheid van de elementen. Elke verandering in één van de onderdelen beïnvloedt de rest. Voor effectieve alignment moeten al deze factoren coherent zijn.
De Golden Circle van Simon Sinek. Simon Sinek introduceerde in zijn boek Start with Why (2009) de Golden Circle. Dit model stelt dat succesvolle organisaties hun communicatie en strategie bouwen rondom drie vragen: Why (Wat is het diepere doel van de organisatie?), How (Hoe wordt dit doel nagestreefd? Welke waarden en processen zijn daarbij leidend?) en What (Wat doet de organisatie concreet? Wat zijn de producten of diensten?) Sinek stelt dat veel organisaties van buiten naar binnen denken (What → How → Why), terwijl inspirerende organisaties juist beginnen met het ‘Why’. Dit vergroot betrokkenheid van medewerkers en klanten en versterkt interne alignment.
De Triple Bottom Line. De Triple Bottom Line (TBL), ontwikkeld door John Elkington in 1994, breidt het traditionele winstdenken uit met twee extra dimensies: mensen en planeet. TBL kijkt naar prestaties op drie vlakken: People (sociale impact en verantwoordelijkheid), Planet (ecologische duurzaamheid en Profit (economische resultaten). Door deze drie dimensies gelijkwaardig te behandelen, stimuleert TBL duurzame besluitvorming en een bredere kijk op waardecreatie. Het model is van grote waarde bij het uitlijnen van missie, waarden en strategie met maatschappelijke impact.

Organizational Alignment in de praktijk
De organisatie matrix van KloosterVision
Het 7S-model helpt bij het analyseren van interne samenhang. De Golden Circle zorgt voor richting en motivatie vanuit een gedeeld ‘waarom’. De Triple Bottom Line verbindt de organisatie aan een bredere maatschappelijke context. Samen bieden deze drie modellen een robuust kader om organisatievraagstukken te benaderen.
Organisaties die zich bewust zijn van de samenhang tussen vorm en visie creëren niet alleen een heldere interne structuur, maar bouwen ook aan relevantie, vertrouwen en duurzaamheid, zowel binnen als buiten de muren van hun bedrijf. Om organisaties goed te kunnen adviseren en kansen en mogelijkheden op te sporen om de vorm en visie in alignment te brengen, heeft KloosterVision een matrix ontwikkeld die de belangrijkste inzichten uit de in dit artikel genoemde modellen combineert.
Wil je meer informatie over de organizational alignment matrix van KloosterVision? Of wil je weten waar jouw organisatie affectiever of efficiënter kan? Neem contact op met Leonie.
Bronnen:
Peters, T. & Waterman, R. (1982). In Search of Excellence.
Sinek, S. (2009). Start with Why.
Elkington, J. (1994). Towards the Sustainable Corporation: Win-Win-Win Business Strategies for Sustainable Development. California Management Review.